Onderwijs bij CKC Drenthe
We stimuleren de ontwikkeling van kinderen met een breed en aantrekkelijk aanbod. 

Wie op zoek is naar een basisschool voor zijn of haar kind, komt al snel terecht in allerlei terminologie. Welke onderwijsmethode gebruikt de school en past deze bij uw kind?  Hieronder vindt u in het kort wat onze basisscholen met elkaar gemeen hebben en waarin ze van elkaar verschillen. Voor meer informatie over de verschillende onderwijsvormen verwijzen we graag naar de websites van de kindcentra van CKC Drenthe.  

Daltononderwijs – wat is dat? 

Daltononderwijs is niet zozeer een methode, maar meer een praktische organisatievorm. Dit wordt samengevat in 5 pijlers:  

  • Vrijheid en verantwoordelijkheid: het vertrouwen in de eigen kracht van ieder kind is het uitgangspunt. Leerlingen die dit aankunnen, mogen het zelf proberen, anderen worden bij de hand genomen. 
  • Zelfstandigheid: het zelfstandig leren en werken stimuleert het probleemoplossend denken van de leerlingen. Deze vaardigheid hebben de kinderen nodig om later als volwassenen goed te kunnen functioneren. 
  • Samenwerking: kinderen leren naar elkaar te luisteren en respect voor elkaar te hebben. Want hoe zelfstandig je ook bent, je hebt de ander nodig in de maatschappij. 
  • Effectiviteit: door middel van een taak op maat, kan een kind zich optimaal en effectief ontwikkelen. 
  • Reflectie: door regelmatig met leerlingen te reflecteren, komen we tot ons gezamenlijke doel: de beste en meest effectieve leerweg voor ieder kind.  

Meer informatie: Daltononderwijs – Nederlandse Dalton Vereniging 

Onze Dalton locaties:

Christelijk Dalton Kindcentrum De Eshorst, Beilen 

Kindcentrum De Wingerd, Bovensmilde 

Kindcentrum ’t Kompas, Gasselternijveen 

Kindcentrum De Marke, Gieten 

Kindcentrum SPEEL en LEER, Veenhuizen 

Kindcentrum Jonglaren, Zuidlaren 

Gedifferentieerd onderwijs – wat is dat?

Op de meeste basisscholen wordt lesgegeven in jaarklassen of in combinatieklassen, soms met elementen van groepsoverstijgend onderwijs. Per leerjaar werken we toe naar de leerdoelen die de kinderen moeten beheersen. Om dit te bereiken wordt op al onze kindcentra gedifferentieerd. Dat wil zeggen dat kinderen die de lesstof makkelijk vinden regelmatig extra uitgedaagd worden, en kinderen die moeite hebben met de lesstof extra ondersteuning krijgen. Daarnaast is er vaak een plusklas voor nog meer uitdaging en soms een klusklas om kinderen die heel vaardig zijn in het ‘doen’ tegemoet te komen.  Meer informatie over de zorgstructuur van onze kindcentra kunt u lezen in de schoolondersteuningsprofielen, die op de websites van onze kindcentra te vinden zijn. 

Al onze locaties geven gedifferentieerd onderwijs

Groepsdoorbroken onderwijs (Onderwijs Anders Organiseren) – wat is dat? 

Als kinderen sterk verschillende behoeften hebben lukt het met het leerstof-jaarklassen-systeem niet altijd om de kinderen goed te bedienen. Sommige basisscholen willen hun onderwijs zo organiseren dat ze in kleinere instructiegroepen en met meer handen en ogen gedifferentieerd les kunnen geven. Er wordt dan gewerkt in flexibele groepen van gemengde leeftijd.  

Onze locaties die onderwijs anders organiseren:

Kindcentrum het Octaaf, Assen 

Kindcentrum De Marke, Gieten 

Effectieve instructie – wat is dat?

Op alle kindcentra wordt gewerkt met instructiemodellen die als doel hebben een effectieve instructie te geven. De meeste kindcentra werken grotendeels volgens EDI, wat staat voor Expliciete Directe Instructie. Maar ook o.a. IGDI (Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie) en ‘De 4 sleutels’ wordt gebruikt.  Effectieve instructie is het doelmatig aanbieden van nieuwe leerstof, zodat er geen leertijd verloren gaat. Het zorgt ervoor dat snelle leerlingen vlot aan de slag kunnen, terwijl kinderen die meer uitleg nodig hebben een verlengde instructie krijgen.

Al onze locaties maken gebruik van effectieve instructie


JEELO – wat is ‘Je Eigen Leeromgeving’? 

Jeelo staat voor ‘Je Eigen Leeromgeving’ en is een manier om projectmatig te werken binnen betekenisvolle projecten, waarbij alle kerndoelen rondom wereldoriëntatie aangeboden worden. Jeelo gaat echter veel verder dan alleen het leren van feiten en opdoen van kennis. Kinderen leren doelen stellen, voeren (creatieve) opdrachten uit en leren allerlei vaardigheden die hen helpen een goed resultaat neer te zetten. Meer informatie: Over Jeelo – Jeelo, Je Eigen Leeromgeving 

Onze JEELO locaties:

Kindcentrum Beatrix, Beilen  

Kindcentrum De Scharmhof, Assen   

Jenaplanonderwijs – wat is dat? 

In het Jenaplanonderwijs staat de ontwikkeling van het kind centraal. De meeste Jenaplanscholen werken met stamgroepen, waarbij kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep zitten. Er zijn richtinggevende basisprincipes geformuleerd op het gebied van ‘mens’,  ‘samenleving’ en ‘onderwijs’. De hele mens – hart, hoofd en hand – komt aan bod. Jenaplanscholen zien ouders als partners in de opvoeding en in de schoolse ontwikkeling. Een Jenaplanschool besteed niet alleen aandacht aan basisvaardigheden, maar er is ook veel aandacht voor gesprek, spel en viering. Op die manier krijgen kinderen op een Jenaplanschool de ruimte om zich zo breed mogelijk te ontwikkelen. Meer informatie: Nederlandse Jenaplan Vereniging 

Onze Jenaplan locaties:

Kindcentrum de Kloostertuin, Assen 

Kindcentrum De Regenboog, Assen 

Kanjerschool – wat is dat? 

De kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Leerkrachten, directie, ouders en kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Wezenlijke gedragsveranderingen binnen groepen zijn niet zomaar in een jaar bereikt. Daarvoor is een traject van meerdere jaren nodig. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Meer informatie: Kanjertraining.nl 

Onze Kanjerscholen:

Kindcentrum De Borgh, Borger  

Dalton Kindcentrum Jonglaren, Zuidlaren 

KIVA, wat is dat?  

KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op de basisschool. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Het motto van KiVa is dan ook: “Samen maken wij er een fijne school van!” Werken met KiVa betekent een cultuur neerzetten waarin wederzijdse acceptatie, respectvol en positief gedrag de norm zijn. Meer informatie: KiVa (kivaschool.nl) 

Onze KIVA-scholen:

Kindcentrum De Regenboog, Assen 

Kindcentrum Het Krijt, Assen  

Kindcentrum Beatrix, Beilen  

Kindcentrum De Klister, Nieuw-Buinen 

CKC School 59, Nieuw-Buinen 

Kindcentrum De Tol, Zuidlaren   

Kleine scholen – hoe werkt dat? 

Op kleine basisscholen (tot ca. 60 leerlingen) zijn vaak verschillende klassen vertegenwoordigd in de basisgroep. Naast het onderwijs in de basisgroep krijgen kinderen voor de vakken rekenen, taal en lezen in kleine jaar- of niveaugroepen instructies. Deze instructies aan een klein groepje kinderen kan goed worden afgestemd op de behoefte van ieder kind. De cultuur in de groep komt gemakkelijker tot stand, omdat er ieder jaar maar een deel van de groep doorgaat naar een nieuwe groep. De kinderen zijn afwisselend jongste (soms middelste) en oudste en ze nemen de daar bijbehorende rollen ook afwisselend aan. De rol van hulpgever en hulpvrager. Binnen de meerjarige groepen leren de kinderen van en met elkaar. 

Onze kleine scholen:

Kindcentrum Drijber 

CKC School 59, Nieuw-Buinen 

Kindcentrum De Vaart, Hoogersmilde

Kindcentrum De Marke, Gieten 

Leonardo-onderwijs – wat is dat? 

Onze Leonardo-afdeling op De Kloostertuin is een gewone school voor kinderen met speciale talenten. De Leonardo-afdeling biedt voltijd HB-onderwijs in een aangepast programma dat is afgestemd op de intelligentie, interesse en daarmee de doorgaande leerontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. Het cognitieve aspect gaat hierin hand in hand met de persoonlijke ontwikkeling van het kind. We willen dat bereiken door: 

  1. Het basisprogramma te compacten en verrijken. De lesstof wordt top-down aangeboden. 
  1. Ruimte bieden aan Leonardovakken: Filosofie, Leren leren, omgaan met je hoogbegaafdheid, Spaans, Schaken, Science, je eigen onderzoek doen, Chinees en wiskunde. Deze extra vakken doen een beroep op het creatief, analytisch of het praktisch denkvermogen. 
  1. ​Thema-projecten van Sonia van Enter. Deze projecten van dr. Sonia van Enter zijn gebaseerd op de principes van Deep Level Learning. Namelijk: verbanden zien, dieper op de stof ingaan, bredere thema’s behandelen en alle denkvaardigheden aanspreken. Niet alleen onthouden, begrijpen en toepassen, maar ook creëren, analyseren en evalueren.  

Meer informatie: http://deeplevellearning.com 

Onze Leonardo-afdeling:

Kindcentrum de Kloostertuin, Assen 

MI – wat is Meervoudige intelligentie? 

Iedere school werkt aan de kerndoelen zoals ze zijn opgesteld door het ministerie van onderwijs. Er zijn echter meerdere manieren om deze leerdoelen te halen. Door de principes van Howard Gardner te gebruiken worden d.m.v. de werkvormen alle intelligenties van een kind aangesproken. Dit levert een grote diversiteit in en betrokkenheid op het onderwijs op. Het gaat om de volgende acht intelligenties: samen slim, zelfslim, taalslim, rekenslim, beeldslim, bewegingsslim, natuurslim en muziekslim. MI-scholen (h)erkennen en waarderen deze intelligenties bij kinderen en zetten ze in om tot leren te komen. Daarbij leren leerlingen van elkaar, maar worden de sterke kanten van een leerling ook ingezet om de gebieden die minder sterk zijn ontwikkeld te stimuleren. MI is in alle lessen terug te zien, leerkrachten maken bewust gebruik van de diversiteit aan werkvormen en kennen de voorkeuren van de kinderen.  

Onze MI-locatie:

Kindcentrum het Octaaf, Assen 

Nieuwkomersonderwijs (of een TOV) – wat is dat?  

Op veel plekken in Nederland komen vluchtelingenkinderen binnen. Om de Oekraïense kinderen onderwijs te bieden is in 2022 vanuit de gemeente Aa & Hunze en Midden-Drenthe kindcentrum Papenvoort gestart (met een Tijdelijke Onderwijs Voorziening oftewel een TOV). Een tijdelijke specifieke onderwijsvoorziening ontstaat als er veel vluchtelingen op één plek zijn en er geen ruimte meer is in de huidige nieuwkomersvoorziening en ook geen ruimte voor taalklassen. De tijdelijke onderwijsvoorziening biedt een mix van Nederlands onderwijs / sport / onderwijs eigen taal. 

Voor de gemeente Assen is er in samenwerking met het openbaar onderwijs nieuwkomersonderwijs ingesteld op Kindcentrum De Lichtbaak. In deze TaalklAssen krijgen de kinderen zoveel mogelijk Nederlandse taal en rekenonderwijs aangeboden. Bij de start van het onderwijs aan anderstalige kinderen worden er per kind doelen opgesteld. Zodra de opgestelde doelen zijn behaald in één tot maximaal twee jaar, gaan de kinderen naar het reguliere onderwijs. Meer informatie: https://www.lowan.nl  

Onze nieuwkomerslocaties:

Kindcentrum Papenvoort 

TaalklAssen (ckcdelichtbaak.nl) 

PCM – wat is Process Communication Model?  

PCM staat voor Process Communication Model. Een leerkracht wil contact maken met elke leerling in de klas. Want als iedereen meedoet, krijg je samen zoveel meer voor elkaar. PCM – Proces Communication Model biedt praktische handvatten om écht contact met álle kinderen te kunnen maken. Want als we dat ene kind bereiken, bereiken we ze allemaal. Leerkrachten zijn zich bewust van hun invloed op communicatie, in de klas, in het team, in het kindcentrum. Met PCM leren leerkrachten negatief gedrag te begrijpen en om te zetten in positieve interacties, waardoor een aangename leeromgeving ontstaat. Meer informatie: http://processcommunication.nl/ 

Onze PCM-locatie:

Christelijk Dalton Kindcentrum De Eshorst, Beilen 

PBS – wat is Positive Behaviour Support? 

PBS staat voor Positive Behavior Support. PBS is een methodiek met als doel een veilig en positief schoolklimaat te (blijven) creëren dat alle leerlingen in staat stelt om optimaal te profiteren van het geboden onderwijs. Om dit te bereiken is PBS gericht op het versterken van positief gedrag en het voorkomen van probleemgedrag. De goede samenwerking tussen alle betrokkenen van de school is de kracht van de aanpak. Kinderen, ouders, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en andere betrokkenen op het kindcentrum werken hier samen aan. Meer informatie: Wat is SWPBS? – SWPBS 

Onze PBS-locaties:

Kindcentrum Het Octaaf, Assen 

Kindcentrum De Lichtbaak, Assen  

Kindcentrum De Scharmhof, Assen   

Kindcentrum De Borg, Assen 

Christelijk Kindcentrum Het Kompas, Assen 

Kindcentrum De Boei, Assen 

Kindcentrum De Wingerd, Bovensmilde 

Kindcentrum De Wegwijzer 2e Exloërmond  

Kindcentrum SPEEL en LEER, Veenhuizen 

Kindcentrum De Wegwijzer, Westerbork 

R&W – wat is Rots & Water?  

Rots & Water is een programma voor sociale vaardigheden en weerbaarheid dat kinderen bewust maakt van eigen kracht, kwaliteiten en mogelijkheden. Het ontwikkelt het vermogen om met anderen samen te spelen, samen te werken, samen te leven en is gebaseerd op duidelijke, respectvolle regels.  

Onze Rots & Water locatie:

Christelijk Kindcentrum Rehoboth, Valthermond  

SBO – wat is speciaal basisonderwijs? 

Als een gewone basisschool een kind niet (langer) passende zorg en begeleiding kan bieden, kan deze basisschool een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO in werking stellen. Ouders worden in dit traject intensief betrokken. De school levert documenten aan waarin beschreven staat welke specifieke zorg al is gegeven en wat de meerwaarde is van plaatsing in het SBO. De basisschool betrekt in deze procedure ook altijd deskundigen (bijv. vanuit het ondersteuningsteam van CKC Drenthe).  

In het SBO werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Bovendien krijgen kinderen extra ondersteuning om de onderwijsdoelen te bereiken. Informatie over de samenwerkingsverbanden waar CKC Drenthe bij betrokken is, vindt u op Voor elk kind een passende plek – CKC Drenthe

Onze SBO:
Kindcentrum De Boei, Assen 

STEAM – wat is dat? 

 

STEAM is een internationale afkorting voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Via onderzoekend en ontwerpend leren gaan leerlingen in de Makerspace aan de slag met échte vragen. De kinderen verdiepen zich in het probleem, bedenken oplossingen en maken een prototype van hun ontwerp. Dit doen ze zowel met low-tech materialen, zoals hout, karton en ducttape, maar ook met high-tech materialen, zoals robots, sensoren en 3D-printers. Tijdens dit leerproces werken de kinderen samen, delen ze hun ideeën en geven ze feedback op elkaar. De kinderen leren op deze manier niet alleen technische vaardigheden en kennis, maar bijvoorbeeld ook creatief en probleemoplossend denken, presenteren, samenwerken in teams en een nieuwsgierige houding. Meer informatie: Makerspace Assen – Denken, doen en delen in het lokaal van de toekomst 

Onze STEAM-lokalen:

Kindcentrum Het Krijt, Assen 

Kindcentrum De Boei, Assen 

Kindcentrum De Klister, Nieuw-Buinen 

Thematisch werken – wat is dat? 

Er wordt niet altijd gewerkt vanuit methodes, maar vaak ook vanuit thema’s die in een bepaalde periode worden uitgewerkt. Het gekozen thema wordt gebruikt bij het kinderdagverblijf en in alle onderwijsgroepen. Met de thema’s kun je meerdere kanten op, voor elke leeftijd een passende invalshoek. Het thema komt in de klassen terug bij vakken zoals wereldoriëntatie, taal en bij creatieve vakken. 

Onze locaties waar thematisch gewerkt wordt:

Christelijk Kindcentrum Het Kompas, Assen 

Kindcentrum Het Octaaf, Assen 

Christelijk Dalton Kindcentrum De Eshorst, Beilen 

Kindcentrum De Schutkampen, Smilde 

Kindcentrum De Wegwijzer 2e Exloërmond  

Kindcentrum De Wegwijzer, Westerbork 

CKC Het Stroomdal, Zuidlaren