Een ode aan de invalleerkracht

5 oktober 2018

Het is 7.00 uur ’s morgens en je zit aangekleed op de bank. De televisie staat aan, maar je ogen dwalen steeds af naar de telefoon. Zal ik vandaag gebeld worden? Hoe gaat mijn dag eruit zien? Het blijft lang stil, maar plotseling gaat de telefoon. Je neemt op en krijgt de belangrijkste woorden van de dag te horen: ‘Kun je vandaag invallen?’.

Een paar minuten later zit je in de auto naar een basisschool waar je niemand kent, geen kind, geen collega en geen ouder. Iets voor half negen loop je het klaslokaal binnen. Welke leerlingen zitten er in de klas? Welk kind heeft welke behoefte? Wie heeft meer ondersteuning nodig en wie juist meer uitdaging? Het zijn een paar van de vragen die je jezelf bij binnenkomst stelt.

Na een korte kennismaking en het uitleggen van de regels zet je de leerlingen aan het lezen. Ondertussen verdiep jij je gauw in de volgende reken- en taalles. Naarstig ga je op zoek naar het logboek om erachter te komen welke les er als eerste op het programma staat. Gelukkig weet een collega waar het ligt. Snel sla je het logboek open; ah we beginnen met rekenen! De zieke leerkracht heeft zelfs een lijst met weektaken opgesteld. Dat gebeurt je niet elke dag. Je leest de lesbeschrijving in de handleiding door en laat de werkboeken uitdelen. De les loopt voorspoedig en met wat improvisatievermogen is het gelukt om de eerste uren goed door te komen.

Ondertussen is het bijna pauze. Het uitgelezen moment om kennis te maken met de collega’s op school. Althans dat hoop je, want misschien ben je wel de invaller van de pleinwacht. Gelukkig blijk je in de pauze vrij te zijn, waardoor je even de tijd hebt om je collega’s te ontmoeten. Wellicht kunnen ze je meteen meer vertellen over de leerlingen uit jouw klas.

Voor het einde van de pauze ga je op zoek naar materialen om ’s middags iets creatiefs te doen met de klas. Niet een simpel knutselwerkje, maar iets wat er leuk uitziet en wat inhoud heeft. Het enige wat nog ontbreekt, zijn de stiften. Gelukkig heb je een van de leerlingen vanochtend gevraagd om vandaag jouw hulpje te zijn. Ze vertelt je dat de stiften in de rode bak op de kast liggen. Fijn, we kunnen beginnen!

De dag vliegt voorbij en binnen een mum van tijd heb je een band opgebouwd met de leerlingen. Wat een leuke groep, deze leerlingen wil ik wel vaker lesgeven! Aan het einde van de dag bespreek je met de leerlingen hoe de dag verliep. Wat ging er goed en wat kon er beter? Je krijgt een aantal complimenten en nog wat feedback. Plotseling staat een van de leerlingen op en loopt met de handen op zijn rug naar je toe. Hij kijkt je aan en haalt een tekening tevoorschijn; ‘Deze is voor jou juf, ik vind je lief. Kom je morgen weer terug?’.

Vandaag is het de dag van de leerkracht. De dag waarop wereldwijd wordt stilgestaan bij het belang van onderwijs. Ook bij de Christelijke Kindcentra Drenthe (CKC) zetten we al onze leerkrachten in het zonnetje. Dus óók onze invalleerkrachten. Kwalitatief goed onderwijs geven is zonder deze groep mensen niet mogelijk. Zij horen erbij, net als iedere andere medewerker.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.